Foredrag - Slægt for børn og unge


Jeg tilbyder foredrag om betydningen og vigtigheden af at introducere slægtshistorier til børn og unge under 25 år - i de identitetsudviklende år. Foredragene er henvendt til flere grupper.

  • Børn og unge selv
  • Mellemtrin/udskoling i grundskoler
  • Unge på 15-19 år på eksempelvis efterskoler, gymnasier, højskoler og ungdomsskoler
  • Unge på 15-25 der er anbragt, udsatte, i fængsel eller i psykiatrien
  • Forældre og fagpersoner
  • Plejeforældre og støttepersoner for anbragte og udsatte
  • Socialrådgivere
  • Skolelærere og ansatte på døgninstitutioner


Alle har ret til at vide, hvor de stammer fra! Det er min allerstørste overbevisning i livet og har det med at blive negligeret som livskundskab. Hvorfor er det altid pensionister, der samles i slægtsforeninger? I livets efterår virker det paradoksalt endelig at få stillet trangen til at få svar på: "hvad kommer jeg af?"

Vi hjælper overskudsagtigt vores børn med at danne en livshistorie. Alt samles i form af "Barnets bog" i form af små dagbogsnotater, scrapbogsudklip, fysiske minder, tegninger, dokumenter og fotografier. Anbragte børn arbejder ligeledes med livshistorier for at samle et fragmenteret børneliv. Vores tanke som forældre (og fagpersoner) er vel at hjælpe det unge menneske med en klar fornemmelse om, hvad livet har budt det, fastholdelse af minder og et godt udgangspunkt for at kunne fortælle sin livshistorie til sin omgangskreds - og sig selv - senere i livet. Tanken er god.

Her er dog et larmende fravær af selve kimen til, hvad denne menneske kommer fra. Måske er der indsat et sparsomt stamtræ i "Barnets bog" med 3-4 generationer. Allerhøjest har et familiemedlem udformet et stamtræ med tørre fakta om navne og datoer, eventuelt lidt fakta om et fjernt livsforløb uden kobling til familien ellers. Hvad giver det barnet at leve og tænke ud fra?

Fordybelse og selvindsigt

  • Vi er formet af vores fortid
  • Epigenetik og transgenerationelle traumer
  • Familiehemmeligheders betydning for dig
  • Danmarkshistorien er formet af hvert individ
  • Arv og miljø - forstå din slægt og dig selv
  • Viden om slægtens indvandringshistorier
  • Vigtigheden i frivillighedselementet på arkiverne

Kompetencer I kan opnå

  • Dansk historie (personlig/lokal til national)
  • Kildekritik
  • Lovgivning
  • Dansk sprog- og skrifthistorie
  • Struktur og administration
  • Forskning, analyse og fortolkning
  • Formidling
  • DNA og biologi
  • Forståelse af mangfoldighed og samhørighed
  • Frivilligt arbejde